Uprawianie roślin z dzieckiem przynosi wiele korzyści, zarówno dla jego zdrowia, jak i prawidłowego rozwoju. Wspólne wysiewanie i dbanie o rośliny sprzyjają stymulowaniu procesów poznawczych i rozwijają kompetencje społeczne oraz emocjonalne. To także doskonała okazja do budowania trwałych więzi między rodzicem a dzieckiem. Ponadto, poprzez naukę ekologii, dziecko zdobywa cenne informacje i kształtuje swoją osobowość, a także zwiększa wrażliwość na piękno natury.

 

 

 

Wspólne uprawianie roślin z dzieckiem to cenny element edukacji przyrodniczej, który oddziałuje także na prawidłowy rozwój psychospołeczny pociechy. To szansa na zapoznanie malucha z ekologią i światem natury, a także umocnienie relacji między nim a rodzicem. Według badań opublikowanych w czasopiśmie „Journal of Environmental Horticulture”, wspólne sadzenie i pielęgnowanie roślin korzystnie wpływa na rozwój intelektualny i społeczny dziecka oraz przyczynia się do zwiększenia inteligencji emocjonalnej[1]. Zdobywanie wiedzy poprzez zabawę i eksperymentowanie, sprzyja rozwijaniu umiejętności, takich jak skupienie uwagi, kreatywność, empatia oraz kompetencji interpersonalnych. Poznanie i zrozumienie zasad związanych z uprawą roślin pozwala zdobyć wiedzę na temat różnorodności gatunkowej, poszerzyć horyzonty, a także rozwinąć zręczność manualną. Rodzice, którzy regularnie i z zaangażowaniem podejmują takie aktywności, budują silniejszą relację z maluchem i w efekcie – lepiej się z nim komunikują[2].

Jak uprawa roślin wpływa na rozwój dziecka?

Praca z ziemią i roślinami to istotny czynnik wpływający na prawidłowy rozwój sensoryczny dzieci. W wyniku kontaktu z różnymi fakturami, teksturami i materiałami, rozwijają się umiejętności zmysłowe, takie jak dotyk, słuch czy wzrok. Uprawa roślin oddziałuje także na zmysł propriocepcji, który pozwala odbierać informacje o pozycji, ruchu i funkcjonowaniu różnych części ciała w otoczeniu. Znaczenie na proces uczenia się ma również węch, który z kolei wpływa na motywację i polepszenie koncentracji. Mięta, bazylia, lawenda, rumianek rzymski czy geranium to przykłady ziół, których zapach może mieć pozytywny wpływ na układ nerwowy dziecka, pomagając w skupieniu uwagi i lepszym zapamiętywaniu informacji. Warto też zauważyć, że to, co dziecko doświadcza za pomocą zmysłów, ma potencjał do stworzenia trwałych wspomnień. Uprawiając rośliny razem z dorosłym, maluch może obserwować jego ruchy i naśladować je, przez co rozwijają się funkcje motoryczne. Wśród nich wymienić można zdolność do planowania i wykonania zadania ruchowego wcześniej nieznanego, a więc niemożliwego do wykonania.

Przebywanie w ogrodzie i uprawa roślin stanowią wartościowe źródło wiedzy i doświadczeń dla dzieci. Przyroda pełni ważną rolę w procesie uczenia się, wpływając na rozwój zdolności obserwacyjnych, koncentracji oraz pamięci wzrokowej. Pielęgnowanie roślin razem z dorosłym jest doskonałą okazją do wzmacniania więzi rodzinnych oraz lepszego poznania siebie nawzajem. Wspólne prace ogrodnicze umożliwiają zrozumienie wzajemnych potrzeb i zainteresowań. Co więcej, dzięki temu dziecko czuje się bezpieczne i zbliża do rodzica. Uprawa roślin przyczynia się również do rozwijania umiejętności pracy w zespole, współpracy i koncentracji na wspólnym celu – mówi Joanna Legutko, wiceprezes firmy W. Legutko, producenta nasion i organizator akcji edukacyjno-społecznej #ZDROWOROSNA, której celem jest krzewienie postaw proekologicznych i zdrowych nawyków żywieniowych u dzieci.

Uprawa bez względu na miejsce – w bloku i w ogrodzie

Zabawa to nie tylko przyjemność, ale również szansa na odkrywanie otaczającego świata oraz naukę odpowiedzialności. Uprawa roślin stanowi świetną okazję dla dzieci, aby zanurzyć się w naturalnym środowisku i rozwijać ekologiczne postawy. Poprzez troskę o rośliny, dzieci zauważają wpływ człowieka na przyrodę, uczą się odpowiedzialności i cierpliwości, a także zdrowych nawyków żywieniowych. Dzieci zyskują szansę poznania nowych smaków, poprzez próbowanie ziół czy warzyw, które samodzielnie pielęgnowały. Dzięki temu kształtują swoje gusta kulinarne, a także poznają zasady zdrowego odżywiania.

Możliwość zabawy w ziemi przynosi dzieciom mnóstwo radości i jest atrakcyjną alternatywą dla spędzania czasu z wykorzystaniem urządzeń elektronicznych. Przebywanie wśród natury oraz praca z roślinami stymulują kreatywność i rozwój wielu umiejętności. Dzieci, które spędzają dużo czasu przed ekranem, mogą mieć problemy z komunikacją, koncentracją i uważnym słuchaniem. Natomiast uprawa roślin pomaga maluchom skupić się na bardziej interesujących i angażujących aktywnościach, rozwijając przy tym nowe zdolności. Co więcej, regularne spędzanie czasu na świeżym powietrzu pozytywnie wpływa na zdrowie dziecka, zwiększając jego odporność i wydolność układu ruchowego, oddechowego oraz krążenia.

Nie potrzeba wiele, aby rozpocząć uprawę własnych ziół i warzyw. Jeśli posiadamy przydomowy ogródek, warto wykorzystać ten teren do założenia warzywnika. Przebywanie z dzieckiem na świeżym powietrzu pozytywnie wpływa zarówno na jego zdrowie, jak i samopoczucie. Jednak nie musimy posiadać dużej przestrzeni, aby móc uprawiać swoje zioła, warzywa i owoce. Na balkonie świetnie sprawdzą się proste skrzynie, z kolei w mieszkaniu wystarczą doniczki – dodaje Legutko.

Rodzice, którzy biorą aktywny udział w zabawach z dziećmi, mają szansę wspierać ich poczucie własnej wartości, kształtować pozytywne wzorce zachowań oraz budować silne relacje. Wdrożenie pociech w świat roślin to doskonały sposób nie tylko na spędzanie czasu z najmłodszymi, ale także rozwijanie ich umiejętności poznawczych, społecznych oraz emocjonalnych w kreatywny sposób.

***

W.LEGUTKO to polski, rodzinny producent nasion, który od 1992 roku jest zaufanym dostawcą na rynku ogrodniczym zarówno polskim, jak i zagranicznym. Źródłem sukcesu marki jest praca u podstaw, blisko ziemi i z miłością do roślin. W.Legutko posiada ponad 1300 hektarów pól produkcyjnych i 236 autorskich odmian nasion. Firma dysponuje największym laboratorium nasiennym w Polsce. W.Legutko jest inicjatorem i organizatorem kampanii edukacyjno-społecznej #ZDROWOROSNA, której celem jest krzewienie postaw proekologicznych i zdrowych nawyków żywieniowych u dzieci.

[1] Blair, D. (2009). The child in the garden: An evaluative review of the benefits of school gardening. Journal of Environmental Horticulture, 27(4), 196-201

[2] Pruett, K. D., Cowan, C. P., Cowan, P. A., & Wong, J. J. (2009). Promoting fatherhood through community outreach: A group-randomized effectiveness trial. Journal of Family Psychology, 23(6), 731-739

Kontakt

Masz jakiekolwiek pytanie wyślij wiadomość.

Wysyłanie

 Copyright © Be Art 2015. All Right Reserved. Developed by Karol Sz.

 

Polityka Prywatności

 

Narzędzia ochrony prywatności

 
   
lub

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

lub     

Nie pamiętasz hasła ?

lub

Create Account