Blinkered to wycinek świata ukazujący się w obiektywie fotograficznym, przełożony na język malarstwa abstrakcyjnego przez debiutującego malarza Łukasza Olka. Fotograficzny sposób przedstawiania, oparty na ostrości i precyzji kompozycyjnej w zestawieniu z malarską spontanicznością jest oryginalnym zapisem rzeczywistości, który balansuje na styku malarstwa i fotografii.

 

 

Dzieła prezentowane na wystawie to w przeważającej mierze studium pejzażu. Niejednorodny, ale jednocześnie odrębny skrawek przestrzenny został zawężony do zaledwie kilku pikseli, aby następnie zostać rozciągnięty na wielkoformatowy obraz. To co figuratywne, zostaje zredukowane do możliwie najprostszej, a tym samym najistotniejszej esencji formalnej.

Malarstwo to, w odróżnieniu od fotografii, daje nam możliwości “podejrzenia” procesu twórczego, co jest zresztą zamierzoną formą dialogu z widzem. Możemy zobaczyć wielkoformatowe płótna zamalowane po kilka/kilkanaście razy, szerokimi pasami chłodnych i intensywnych kolorów o chropowatych i poszarpanych brzegach. Naprzemienne użycie laserunku i impasto, ujawnia nie tylko poszczególne warstwy obrazu a nawet jego pierwotną powierzchnię. Pieczołowitość w nakładaniu farb celem uzyskania elementów przestrzennych w fakturze tła, wydobywa z dzieł niejednorodne, aczkolwiek intensywne światło podkreślające wibrującą kolorystykę. Jednakże, te subtelnie rozpływające się formy często zostają gwałtownie przecięte poprzez użycie agresywnych efektów wizualnych, takich jak nakładanie grubej warstwy farby nożem, przecierania czy żłobienia. Te zabiegi techniczne zachęcają nas do dokonania estetycznej wiwisekcji, poprzez poszukiwanie ukrytych detali na powierzchni prac. Mamy do czynienia z efektem dualistycznej percepcji, która polega na oglądaniu dużych obrazów z możliwie jak najbliższej odległości.

Staranność warsztatowa wynika z umiejętności uważnej obserwacji. Artysta podejmuje się śmiałego zabiegu wyłuskania ze skrawka rzeczywistości wybranych elementów, dokonując ich dekonstrukcji, poprzez zabawę z podstawowymi wartościami formalnymi takimi jak rozmiar, kolor czy struktura. Efektem tych zabiegów są dzieła, które w niewymuszony sposób wabią nas swoją estetyką i wprowadzają w uprzywilejowany stan wizualnej kontemplacji.

Zapraszam do wkroczenia w ten świat.
Maja Tyborska, kurator wystawy

O ARTYŚCIE

Łukasz Olek (ur. 1982, w Warszawie) Twórca grafiki użytkowej i rysownik, od ponad 15 lat grafik i dyrektor kreatywny w kilku agencjach reklamowych. Aktualnie swoje życie zawodowe związał z angielską agencją MiltonBrown gdzie jako art director i executive producer koordynuje produkcje zdjęciowe oraz video. Po latach rysowania ołówkiem i tuszem odkrył kolory farb akrylowych.

Tworzy głównie mroczne, wielkoformatowe abstrakcje i turpistyczne portrety. Zafascynowany twórczością Francisa Bacona, Marka Rothko i Luciana Freuda W swoich dziełach często skupia się nad studium tekstury i koloru, wykorzystując do tego niecodzienne materiały i media.

Lukasz Olek (born in 1982, Warsaw). Applied graphic designer, illustrator, and creative director with several advertising agencies for over 15 years. He has now associated his professional life with the English agency MiltonBrown, where as Art Director and Executive Producer he coordinates film and video productions. After years of drawing with pencil and ink, he has now discovered the colours of acrylic paints.
He creates mainly dark, large-format abstractions and turpist portraits. Fascinated by the works of Francis Bacon, Marek Rothko and Lucian Freud. In his works he often focuses on the study of texture and colour by resorting to non-obvious materials and media.

WYWIAD

Co jest głównym tematem Twojej twórczości?

Minimalizm, oraz gry z kolorem i fakturą. Porzucam figuratywność na rzecz abstrakcji, która poprzez użycie minimalnych środków jest dla mnie lepszym nośnikiem emocji i nastrojów. Niepokój jest moim stałym towarzyszem podczas procesu twórczego. Jednakże, monotonia jednolitego stylu czasami mnie nudzi dlatego robię „odskoki” w stronę figuratywizmu lub decyduję się badanie różnych technik.

Najlepsza rada, którą otrzymałeś jako artysta?

Kubek na kawę w jednoznaczny sposób powinien się odróżniać od kubka na brudną wodę z pędzli.

W jaki sposób zainteresowałeś się swoją techniką i co konkretnie ci w niej odpowiada?

Przez wiele lat byłem przywiązany do rysunku, ołówkiem lub cienkopisem. Potem jako grafik i fotograf, odkryłem kolory, co spowodowało, że czarno-biały świat przestał być wystarczający. Stwierdziłem, że chcę spróbować akryli, potem akryli łączonych z pastelami, potem z węglem, teraz zainteresowałem się olejami. W akrylach zachwyca mnie ilość dostępnych mediów, szybkość schnięcia oraz możliwość wykorzystania niestandardowych elementów przy nakładaniu farb na powierzchnię płótna. Narzędzi, którymi się posługuję, szukam w sklepach budowlanych: gąbki, packi, szmaty, szpachle.

Jeśli nie mógłbyś być artystą to byłbyś…?

Beztroskim, ekscentrycznym milionerem o hippisowskiej duszy, lub właścicielem baru na meksykańskiej plaży.

Jeśli miałbyś mieć tylko jedno dzieło sztuki w życiu, co by to było?

Nie byłbym w stanie patrzeć wyłącznie na jedno dzieło, niezależnie od tego jak byłoby dobre. Tak, jak nie mógłbym do końca życia używać tylko jednego koloru, oglądać jednego filmu, słuchać jednej piosenki.

Muzyka czy cisza?

Muzyka, koniecznie muzyka! Podtrzymująca zastany nastrój, zazwyczaj odmienna od tej, której słucham na co dzień. Fever Ray, Agnes Obel, Soundtrack z „Vikingów”, ciężkie i depresyjne. Czasem przesłuchiwane na okrągło po kilkanaście razy.

Czy możesz przeprowadzić nas przez swój proces twórczy? Najpierw szkicujesz czy od razu przechodzisz do pracy? Jak długo czasu spędzasz nad dziełem? Kiedy wiesz, że dzieło jest skończone?

Nie lubię monotonii. Nie trzymam się protokołów. Maluję wyłącznie w nocy po kilka godzin. Mój nastrój inicjuje proces twórczy. Zdarza mi się rozpocząć pracę nad obrazem w sposób bardzo żywiołowy. Beztrosko bawię się kolorami i teksturą, obserwując z zaciekawieniem gdzie mnie to zaprowadzi. Mam momenty kiedy zaczynam od spontanicznie wykonanego szkicu na małym kawałku papieru, aby potem pokusić się o przeniesienie go na duży format. Często zamalowuje coś, co było już prawie skończone, nakładając kolejne warstwy, co może trwać kilka dni, albo nawet tygodniu. Uznaję, że obraz jest skończony jak tylko tylko mi się znudzi. Nuda uwalnia mnie od wiecznej pętli poprawek.

Kto jest twoim ulubionym artystą?

Francis Bacon, Lucian Freud, Mark Rothko, Mark Bradford… last but not least who doesn’t like Banksy?

Jakie są Twoje ulubione doświadczenia jako artysty?

Lubię tylko proces tworzenia, w trakcie tworzenia. Zaczynam być niezadowolony jak tylko odłożę pędzle i uznam dzieło za skończone. Już następnego dnia zaczynam czuć odrazę to stworzonego obrazu. Po kilku dniach oswajam się z jego wyglądem. Paradoksalnie dla mnie bycie artystą niesie więcej negatywnych niż pozytywnych uczuć. Czasami, wręcz obsesyjnie oddaje się rozważaniom o mojej własnej pracy, wahając się przed wykonaniem kolejnego kroku, aby nie zniszczyć już uzyskanego efektu. Emocje są dla mnie głównym mechanizmem kreacyjnym, przy czym najlepiej sprawdzają się u mnie te najbardziej niezdrowe i trujące. Spontaniczny dobór ciemnej kolorystyki wprowadza mnie w stan wręcz depresyjny, który utrzymuje się cały czas podczas malowania. Ulgą dla mnie jest ostateczne pozbycie się obrazu, oddanie go w posiadanie komuś innemu. Najważniejszym powodem działania jest dla mnie to, że ludzie nie wyrzucają obrazów. Zostają z nimi dłużej niż artyści…

Patronat nad wystawą objął magazyn Imperium Kobiet. 

 

WYSTAWA MALARASTWA „BLINKERED”

AUTOR: Łukasz Olek

ORGANIZATOR: Project ART, Domoteka

KIEDY? – 29.01 – 31.03.2021, 10:00-21:00, Wstęp wolny

GDZIE? – Domoteka, Malborska 41, 03-286 Warszawa

KURATOR WYSTAWY: Maja Tyborska

WWW:               www.lukaszolek.com

FB:                      www.fb.com/TsrArt/

IG:                       www.instagram.com/art.tsr/

Kontakt

Masz jakiekolwiek pytanie wyślij wiadomość.

Wysyłanie

 Copyright © Be Art 2015. All Right Reserved. Developed by Karol Sz.

 

Polityka Prywatności

 

Narzędzia ochrony prywatności

 
   
lub

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

lub     

Nie pamiętasz hasła ?

lub

Create Account